تبلیغات
معلومات قرآن - مطالب اردیبهشت 1391

معلومات قرآن

آموزش‌ها و یادآوری‌های لازم برای تمرین و تکرار

و نگهداری حفظ قرآن کریم

اینک که خداوند متعال با ختم کتاب و حفظ کل قرآن شما را مشمول عنایت و کرامت خویش قرار داده است، این نعمت بزرگ و منت پرارج پروردگار بر شماست، و همواره مد نظر داشته باشید که شما در زمره­ی حاملان این امانت الهی جای گرفته اید. بنابراین، از تنبلی و کوتاهی در تکرار و تمرین سخت برحذر باشید، زیرا در واقع به مرحله‌ای پای نهاده اید که نسبت به مرحله­ی آغازین اهمیتش دوچندان است.

چنان مپندارید که تکرار و تمرین فقط مربوط به مرحله بعد از اتمام حفظ قرآن است، تکرار و تمرین از آغاز کار حفظ قرآن همزمان با آن پیوسته درکار است، و برنامه­ی قرآن‌آموزان از ابتدای شروع به حفظ قرآن باید به دو بخش افزایش حفظ, و تکرار محفوظات تقسیم شود، اما وقتی که شما حفظ کل قرآن را به پایان می‌برید، تکرار و تمرین سمت و سوی دیگری به خود می‌گیرد، و نباید از مفاد و مضمون حدیث نبوی  (صلی الله علیه وسلم)   غفلت کنید که فرموده اند: «با قرآن پیوسته تجدید عهد کنید، سوگند به آن که جانم در دست اوست، قرآن گریزپای‌تر از اُشترانی است که همواره در پی افسار گسیختن و گریختن اند!»([1]).

1- در هر گامی که در مسیر زندگانی برمی‌دارید، خلوص نیت را از دست ندهید، اخلاص رمز موفقیت و برخورداری از عنایت الهی است.

2- از گناهان به هر شکل و نوع به ویژه گناهان چشم و گوش بپرهیزید، زیرا چشم و گوش تعیین‌کنند‌ترین دریچه‌های قلب انسان اند.

3- برای خود یک دوست باایمان و خداترس انتخاب کنید که در راه حفظ قرآن و نگهداری محفوظات‌تان دستیار شما باشد، و بتوانید با او به طور روزانه در مسیر حفظ قرآن کار کنید.

4- از تماشای بی‌رویه­ی تلویزیون و دنبال‌کردن فیلم‌ها و سریال‌های ناهنجار برحذر باشید که نقش قرآن را از قلب شما پاک می‌کنند، و به جای آن تخم شهوت‌ها و هوس‌ها را می‌کارند.

5- تکرار و تمرین بسیار را به ویژه در مرحله­ی نخستین ختم قرآن کریم از دست ندهید و نظام تمرین و تکرار روزانه را دنبال کنید.

6- فرصت‌های شب‌زنده‌داری و نمازهای نافله­ی شب‌های ماه مبارک رمضان را برای تکرار و تمرین حفظ قرآن در حال نماز غنیمت بشمارید که بسیار سودمند است.

7- هرازگاهی از محفوظات قرآنی خودتان بازدیدی به عمل بیاورید، به ویژه از آخرین صفحه­ی هر سوره که بسیاری از حافظان قرآن از بابت نگهداری حفظ آنها شکایت دارند، حفظ این قسمت‌ها را از سر بگیرید و بار دیگر آنها را حفظ کنید.

8- در اثنای تکرار و تمرین محفوظات قرآنی خودتان بکوشید تا با مفاهیم آیات ارتباط برقرار کنید، و سعی کنید هربار که مجدداً آیات را تکرار می‌کنید بر دانش و آگاهی شما نسبت به معانی و مفاد آن آیات افزایش یابد.

9- یک نسخه از قرآن کریم را همواره در کیف اختصاصی خودتان داشته باشید که در سفر و اقامت هیچگاه از شما دور نشود، قرآن تنها دوست صمیمی شماست و سزاوار است که مراتب دوستی او را پاس بدارید.

10- از خواندن مجلات بی‌بندوبار و دارای تصویرهای مبتذل بپرهیزید، و حتی به قصد باخبرشدن از چند و چون آنها چنین مجلاتی را ورق نزنید، زیرا که اخلاق شما را فاسد می‌گردانند و عمر و وقت شما را تلف می‌کنند.

11- همواره با امور و مسائل والا و ارزشمند بیاندیشید، و ذهن و فکر خودتان را به مسائل و کارهای پیش پا افتاده مشغول نسازید.

12- حساب هریک دقیقه از وقت خودتان را داشته باشید، و مراقبت و مواظبت کنید که آن را کجا می‌گذرانید؟ در چه ارتباطی؟ و با چه کسی که برای یک انسان با ایمان وقت از طلا گرانبهاتر است.

13- بسیار ذکر خدا بگویید؛ مثلاً کلمه­ی توحید (لا إله إلا الله) را تکرار کنید، بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه وسلم) درود بفرستید، استغفار کنید، چنانچه در احادیث صحیح فراوان توصیه شده است، و چه نیکوست که روز خودتان را با ذکر خدا به پایان ببرید و با یاد خدا به خواب بروید.

خداوند ما و شما را مشمول هدایت و حمایت خویش قرار دهد.



  • نظرات() 
  •              پایبندی بر حفظ و مرور قرآن و هشدار در مورد فراموش نمودن آن

    در حدیث صحیح نسبت این روایت به رسول الله صلی الله علیه وسلم به ثبوت رسیده که سیدنا ابوموسی اشعری رضی الله عنه از ایشان روایت کرده اند که فرمود: ("  تعاهدوا هذا القرآن فوالذی نفس محمد بیده لهو أشد تفلتاً من الإبل فی عقلها " : «بر مرور و تکرار قرآن پایبندی کنید زیرا قسم به آن ذاتی که جان محمد در دست اوست، قرآن از شتر مهار شده هم زودتر (از ذهن آدمی) فرار می کند.»رواه البخاری ومسلم)

    در حدیثی دیگر از انس رضی الله عنه روایت شده که فرمود رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند : " عرضت علی أجور أمتی حتى القذاة یخرجها الرجل من المسجد وعرضت علی ذنوب أمتی فلم أر ذنبا أعظم من سورة من القرآن أو آیة أوتیها رجل ثم نسیها " (پاداش های تمام امتم به من نشان داده شد، حتی پاداش کسی که تکه مویی (یا آشغالی به اندازه ی یک پر) را از مسجد بیرون می اندازد، و کیفر تمام گناهان امتم نیز به من نشان داده شد، من گناهی را بزرگتر از این نیافتم که کسی سوره ای را حفظ کرده سپس آن را فراموش کرده باشد.  [1]رواه أبو داود والترمذی

    سعد بن عباده رضی الله عنه از حضرت صلی الله علیه وسلم نقل می کند که فرمودند: "  من قرأ القرآن ثم نسیه لقی الله عز وجل یوم القیامة وهو أجذم "( هرکه قرآن را حفظ کند یا بر خواندن آن پایبند باشد، سپس آن را فراموش کند یا از رو نخواند، در حالی خداوند را ملاقات خواهد کرد که مبتلا به جذام خواهد بود.) [2] رواه أبو داود والترمذی

    رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند : " من نام عن حزبه من اللیل أو عن شیء منه فقرأه ما بین صلاة الفجر وصلاة الظهر كتب له كأنه قرأه من اللیل "{هر کس که شب خوابید و همه یا قسمتی از حزبش را(قسمتی از قرآن را مشخص کرده و هر شب خواندن آن را برای خود عادت نموده) نخواند، اگر بین نماز صبح تا نماز ظهر آن را بخواند ، گویا آن را در شب خوانده است(ثوابش کم نخواهد شد)   } رواه مسلم

    سلیمان بن یسار می فرماید ابوسید رضی الله عنه فرمودند دیشب خوابم برد و اورادم ( قرآن یا دعایم) را نتوانستم بخوانم وقتی که صبح شد، (به خاطر این مصیبت) (انا لله و انا الیه راجعون) خواندم.

     ورد شبانه ی من سوره ی البقره بود، در خواب دیدم  که ماده گاوی مرا شاخ می زند.( رواه ابن أبی داود)

    امام ابن ابی الدنیا از یکی از حفاظ قرآن روایت نموده است که شبی خوابش برد و سهم شبانه ی قرآنش را نخواند، در خواب ندایی شنید که می گفت: «از تن و سلامتی جسم این جوان در عجبم که تا نماز صبح می خوابد در حالی که هیچ کس از چنگال مرگ در تاریکی شب در امان نیست.»



  • نظرات() 
  • آدابی که حافظان قرآن لازم است رعایت کنند

    آدابی که حافظان قرآن لازم است رعایت کنند

    از جمله آداب لازم برای حافظ کلام الله این است که دارای بهترین حالات و اخلاق باشد و به احترام قرآن عظیم، خود را از کارهایی که قرآن از آنها نهی فرموده دور بدارد،از کسب و کار پست به دور باشد بلند همت بوده  خود را از انسانهای ظالم و جائر اهل دنیا بهتر و بالاتر بداند و در برابر صالحان و اهل نیکوکاری و فقرا متواضع باشد، همیشه خشوع و وقار  یک حافظ قرآن را داشته باشد.

    از عبدالله بن مسعود رضی الله عنه روایت شده که فرموده اند باید حافظ قرآن را از روی شب زنده داریش آنگاه که مردم در خوابند، از روزه داریش در هنگامی که مردم غذا می خورند و از روی حزن و اندوهش درحالی که مردم شادند و از گریه اش به بارگاه الهی در هنگامی که مردم مشغول بازی هستند از دیگران باز شناخت.

    از فضیل عیاض رحمه الله نقل است که فرموده باید حافظ قرآن (لا تكون له حاجة إلى أحد فمن دونهم)

    همچنین از او روایت شده است که فرموده حافظ و حامل قرآن پرچمدار اسلام است، به خاطر بزرگداشت حق قرآن ، نباید با اهل لهو لعب سرگرم شود، و با نادانان له اشتباه افتد و با کسانی که و قت خود را به کارها و سخنان بیهوده و لغو می گذرانند همراه شود.

    مهم ترین دستور برای حافظ قرآن این است که به شدت از اینکه قرآن را وسیله ی کسب در آمد و معاش قرار دهد بپرهیزد و لازم است که به تلاوت آن پایبند بوده کتاب خدا را بسیار بخواند.

    و در کار پایبندی بر قرائت قرآن باید بیشتر بر خواندن قرآن در نماز شب تکیه داشته باشد.   



  • نظرات() 
  • خواندن قرآن باصدای بلند

    خواندن قرآن باصدای بلند

    سوال: حکم تلاوت قرآن با صدای بلند چیست؟

     جواب: اگر انسان تنها باشد، (إن شاء الله تعالى)، تلاوت با صدای بلند، اشکالی ندارد، امّا اگر در مسجد مردم درحال نماز باشند، چنین کاری را نباید انجام داد زیرا، در آن مزاحمت برای دیگران وجود دارد. در روایتی که امام احمد و دیگران از ابو سعید خدری  نقل کرده اند،  پیامبر صلی الله علیه وسلم از این کار نهی فرموده اند، ابو سعید می فرماید:{ ( یک بار رسول خدا صلی الله علیه وسلم در مسجد، اعتکاف کرده بود، صدای مردم را شنید که (در نماز ) با صدای  بلند قرآن تلاوت می کردند، در حالی که ایشان در خیمه شان تشریف داشتند، خیمه را کنار زدند و فرمودند: مگر همه ی شما با پروردگارتان مناجات نمی کنید، پس همدیگر را اذیت ، و صدای در در حال قرآن یا نماز خواندن برای هم بلند نکنید) } « حدیث أبی سعید الخدری، قال : "اعتكف رسول الله صلى الله علیه وسلم فی المسجد، فسمعهم یجهرون بالقراءة وهو فی قبة له، فكشف الستر، وقال : ألا كلكم مناج ربه، فلا یؤذین بعضكم بعضاً، ولا یرفعن بعضكم على بعض فی القراءة، أو قال فی الصلاة"»

    امام مالک رحمه الله نیز در الموطأ از بیاضی روایت کرده که {رسول الله صلی الله علیه وسلم  از حجره شان بیرون آمده (به مسجد، پیش مردمی که در حال نماز بودند) تشریف بردند که در نماز با صدای بلند قرآن می خواندند، این بود که فرمودند( همانا نمازگزار با خدای خود راز و نیاز می کند، پس باید بداند چگونه و چطور با او مناجات می کند، (چند نفر پیش هم ) با صدای بلند قرائت قرآن  نکنید. }« وروى مالك فی الموطأ عن البیاضی أن رسول الله صلى الله علیه وسلم خرج على الناس، وهم یصلون، وقد علت أصواتهم بالقراءة، فقال : "إن المصلی یناجی ربه فلینظر بما یناجیه به، ولا یجهر بعضكم على بعض بالقرآن"».



  • نظرات() 
  • آشنائی با علم قرآئت

    آشنایی با علم قراءات

    الحمد لله الذِى منَّ علینا بالقرآن العظیم وأكرمنا برسالة سید المرسلین الذِى بعثه رحمة للعالمین المنزل علیه : " إنا نحن نزلنا الذكر وإنا له لحافظون" أما بعد :

    قرّاء صحابه رضی الله عنهم که برای تعلیم و تحفیظ قرآن به کشورها و شهرهای دوردست آمده بودند، برای این کار بزرگ، تلاش بس سترگی را به انجام رساندند.که کتابهای تاریخ که درباره ی اخبار صحابه و اوضاع کشورها و زندگی قاریان بلاد اسلامی نوشته شده اند، شاهد مساعی و تلاش مثال زدنی آنان در این کاراست. که مصداق آنچه گفتیم را در  کتابهای "تاریخ دمشق" تألیف ابو زرعة الدمشقِى و "فضائل القرآن" نوشته ی إبن الضریس و "تاریخ دمشق" تألیف  إبن عساكر و دیگر کتابهای متداول می توان یافت.

     در زمان صحابه (رضی الله عنهم اجمعین) با توجه به گستردگی  فتوحات و وسعت سرزمینهای اسلامی و شدّت توجه و اهتمام مسلمانان آن زمان به فراگیری قرآن، تعداد نسخه های قرآن کمتر از صد هزار نسخه نبوده است، تا حدی که عمر فاروق رضی الله عنه  ،حقوقی را از بیت المال مسلمین، برای کسانی که بر قرآن و علوم آن مسلط بودند تعیین نمود و اشتغال مردم به حفظ و فراگیری قرآن به حدی رسیده بود که بیم آن می رفت که مبادا مردم تنها به حفظ قرآن اکتفا کنند و از فهم آن دست بردارند.

     از بین کسانی که جامع بین حفظ و درک ژرف و فهم قرآن بودند، حضرات ابن مسعود و ابن عباس (رضی الله عنهم أجمعین) را می توان نام برد.

    کسانی که درشهر کوفه درعلم تفسیر و فقه، نزد حضرت ابن مسعود (رضی الله عنه) فارغ التحصیل شدند، بسیار زیاد بودند، تا جایی که  در بین جماعت عبدالرحمن بن اشعث که علیه بنی أمیّه قیام کردد، حدود چهار هزار قاری قرآن، تنها از بهترین افراد تابعین و شاگردان و شاگردان شاگردان ایشان وجود داشتند. حضرت ابوموسی اشعری (رضی الله عنه) نیز، شاگردان خود را به چندین حلقه تقسیم می کردند سپس در هر حلقه یکی از آنها را مسئول بقیه قرار می دادند و سپس خودشان بر یادگیری و حفظ آنها نظارت می کردند؛ که این کار هر روز از طلوع آفتاب تا ظهر در مسجد جامع بصره ادامه می یافت.

    حضرت ابوالدرداء (رضی الله عنه) نیز دقیقاً و به طور جداگانه، همین کار را در مسجد جامع دمشق انجام می دادند، تا اینکه بالاخره در شام وفات یافتند.   که مناقب این حضرات در تحفیظ وتفقه بیش از حد زیاد و بسیار عظیم است.

    این بزرگان اینچنین به  تعلیم ویادگیری قرآن و قرائات، یعنی قرائات متواتری که تواتر بیشتر از آن قابل تصور نیست وجزو قرآن به شمار می آیند ، اهمیت می دادند.

    امام بخاری و امام مسلم از حضرت عمر روایت می کنند که فرمودند : ( سمعت هشام بن حكیم یقرأ سورة "الفرقان" فی حیاة رسول الله صلى الله علیه وسلم فاستمعت لقراءته، فإذا هو یقرأ على حروف كثیرة لم یُقرئنیها رسول الله صلى الله علیه وسلم فكدت أُساوره - أی أثب علیه - فی الصلاة، فصبرت حتى سلم، فَلَبَّبْتُه بردائه - أی أمسك بردائه من موضع عنقه - فقلت: من أقرأك هذه السورة ؟ قال: رسول الله صلى الله علیه وسلم فقلت: كذبت، فانطلقتُ به أقوده إلى رسول الله صلى الله علیه وسلم فقلت: إنی سمعت هذا یقرأ سورة الفرقان على حروف لم تقرأ فیها، فقال: أرسله - أی اتركه - اقرأ یا هشام ، فقرأ علیه القراءة التی سمعته یقرأ، فقال: كذلك أنزلت، ثم قال: اقرأ یا عمر ، فقرأت القراءة التی أقرأنی، فقال:كذلك أنزلت إن القرآن أنزل على سبعة أحرف، فاقرؤوا ما تیسر منه).

    (از هشام بن حکیم تلاوت سوره ی فرقان را در زمان حیات رسول خدا صلی الله علیه وسلم شنیدم، دیدم که بسیاری از حروف را به گونه ای می خواند که رسول خدا صلی الله علیه و سلّم آنگونه به من یاد نداده بودند،نزدیک بود او را در نماز بر زمین زده تنبیه کنم، امّا صبر کردم تا سلام داد، سپس یقه اش را گرفته ، از وی پرسیدم: چه کسی این سوره را به تو یاد داده است؟گفت: رسول الله صلی الله علیه و سلّم من گفتم: حتماً دروغ می گویی. سپس او را به دنبال خود کشان کشان، به خدمت رسول الله (صلی الله علیه وسلّم) بردم  و عرض کردم: من از این مرد سوره ی فرقان را شنیدم که به لهجه ای می خواند، که شما آنگونه نخوانده اید. سپس پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: رهایش کن و بعد به او فرمودند: ای هشام بخوان سپس آن قرائتی را که من شنیده بودم پیش رسول الله صلی الله علیه وسلّم خواند. رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند: همین طور نازل شده است.سپس به من فرمودند: تو بخوان ای عمر ، من نیز قرائتی که حضرت به من آموخته بود، خواندم. به من نیز فرمودند: همین طور نازل شده، همانا قرآن به هفت لهجه نازل شده است، پس با هرکدام که برایتان آسانتر است آن را تلاوت کنید.)   

    علما بر این حقیقت اجماع دارند که قرآن کریم از پیامبر صلی الله علیه وسلّم با روایات متواتر متعددی برای ما نقل شده است که دانشمندان اسلام، برای آن دانشی خاصّ به نام علم قرائت یا "علم القراءات القرآنیة" را وضع نموده اند، و در آن، هدف از این دانش، انواع و اقسام قرائت ها ، و مهم ترین قاریانی که آن قرائت ها را روایت کرده اند ، به همراه مهم ترین تألیفات تدوین شده در این زمینه را بیان داشته اند.

    همچنین دانشمندان اسلام بر این، اجماع دارند که تمام قرائت های غیر از قرائت های دهگانه، شاذ و غیر متواتراند و اعتقاد به قرآن بودن آنها ، خواندن آنها در نماز ، خواندن آنها به عنوان تلاوت و تعبّد جایز نیست و فقط فرموده اند که تعلّم و تدوین و بیان قواعد نحوی آنها جایز است.


    ادامه مطلب


  • نظرات() 
  • اعجاز تشریعی در قرآن

    اعجاز تشریعی در قرآن

    زمانی كه غربیها به خود می بالند كه تمدنشان چنان تمدنی است كه برای اولین بار در طول تاریخ بشری حقوق انسانها را به طور رسمی در همه دولتهای مختلف اعلان نموده است و افتخار می كند كه آنها برای اولین بار در تاریخ قرن بیستم اعلامیه جهانی حقوق بشر را تصویب نموده اند و آن را به عنوان نمونه عالی در به رسمیت شناختن حقوق انسان محسوب می دارند، فراموش كرده و یا خود را به فراموشی زده اند در اینكه قرآن كریم این حقوق را چهاره قرن قبل به اسم مبدأ واحد بشریت به رسمیت شناخته و تثبیت نموده است، چنانكه می فرماید: {یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوباً وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ}(الحجرات:13) (ای مردم ما شما انسانها را از زن و مردی خلق كردیم و شما را در قالب گروهها و شعبه ها قرار دادیم تا همدیگر را باز شناسید به راستی كه گرامی ترین شما نزد خداوند پرهیزگارترین شماست. به حقیقت كه الله تعالی بسیار دانا و آگاه است.) این آیه خطاب به همه مردم است كه علی رغم اختلاف در رنگ،پوست،نژاد و دین، از زن و مرد آفریده شده اند و در ولادت و اصالت مساویند و قرآن با این اصل وحدت جنس بشری را ثابت گردانید واینكه هیچ فردی بردیگری جز به تقوی برتری ندارد.

    قرآن كریم شامل مبادی عالی بسیاری است كه برعظمت و اصالت آن دلالت می كند كه به نمونه هایی از آن اشاره می كنیم


    ادامه مطلب


  • نظرات() 
  • قرآن و كتاب دو اسم برای كلام الله

    خداوند سبحان برای کلام پاکش که بر محمد (صلی الله علیه وسلم) نازل فرموده،  دو اسم  که دارای دلالت خاص بر طبیعتش است، نامگذاری فرموده است.

    خداوند سبحان در این کلامش آن را قرآن نامیده است، و می فرماید: {إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ}[1](اسری:9).

    و در این آیه آن را کتاب نامیده است، و می فرماید: {الم * ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ} (بقره:1-2)

    و در سورۀ واقعه بین دو تا اسم جمع نموده، و می فرماید: {إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِیمٌ *فِی كِتَابٍ مَكْنُونٍ * لَا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ} (واقعه:77-79).

    حفاظت قرآن با قراءت و کتابت

    از اطلاق این دو اسم بر کلام الله، حکمتهایی آشکار می شود، از جملۀ آنها:

    1- این دو اسم از مظاهر حفظ الله برای کلامش از تحریف و تبدیل است، با حفظ این دو از طریق خواندن و نوشتن.

    2- این دو اسم ذکر شده (قراءت و کتابت) از مهمترین وسائل حفظ وثیقه ها و نصوص می باشند.

    پس کسی که قصد حفظ نصی را داشته باشد، نخست آن را می خواند، و سپس آن را حفظ می کند، سپس آن را یاداشت کرده و نزد خویش نگه می دارد، تا در هنگام فراموشی به آن مراجعه کند.

    بدون شک قرآن مهمترین وثیقه برای امت اسلامی است، و خداوند متعال به اصحاب نبی (صلی الله علیه وسلم) الهام کرد تا این دو وسیله یعنی قراءت و کتابت را استخدام کنند.

    بدینوسیله قرآن از جانب بسیاری از صحابه (رضی الله عنهم) محفوظ گشت، همان گونه که در زمان رسول الله (صلی الله علیه وسلم) با ادوات کتابت آن دوره نوشته شد.

    مسلمانان بر این روش ادامه دادند، آنهای که قصد حفظ قرآن می نمودند، آن را از روی مصحف که مورد تأیید حافظان بود، حفظ می نمودند، یا به عبارت دیگر نشر و چاپ مصحف با تأیید حافظان و بررسی صحیح مصحف چاپ شده، توسط آنها صورت می گرفت، و در مقابل هنگامیکه که حافظ، قرآن را قراءت می نماید، شخص متابع له در مصحف می نگرد.

    پس قراءت شده می بایستی موافق مکتوب، و مکتوب نیز بایستی موافق باشد با محفوظ باشد.

    این دو وسیله - قراءت و کتابت- همانگونه که برای قرآن استفاده شده است، برای هیچ کتاب یا وثیقۀ ی در تاریخ بشری استفاده نگشته است.

    قراءت و کتابت جمع قرآن هستند

    هر کدام از این دو - قراءت و کتابت- جمعی برای قرآن در شکلی از اشکال خود می باشند.

    خود قراءت مشتق شده از قرء است، و قرء به معنای جمع و ضم[2] است، ابن فارس در کتابش، معجم مقاییس اللغه می گوید: "قری: اصلی صحیحی است، که دلالت بر جمع و اجتماع می دهد، و همچنین اگر همزه بگیرد، مانند: قرء، نیز بدین معنا خواهد بود".

    جمع و ضم در قرآن ملحوظ است، به گونه ی  که هنگامی قاری آیاتی از قرآن را تلاوت می نماید، مثل اینکه کلمات را در یک آیه جمع می نماید، و حروفها را با هم جمع می نماید، و آن را از دهانش به شکل مجموعه ی به هم پیوسته خارج می گرداند.

    پس قراءت و تلاوت جمع صوتی برای حروف و کلمات قرآن است.

    و کتابت: مشتق از "کَتْب" است، و "کَتْب" نیز به معنای جمع و ضم است، ابن فارس در کتابش" المعجم" می گوید: "الکَتْب" اصل صحیح واحدی است که دلالت بر جمع چیزی با چیزی دیگر دارد.

    این معنا نیز در کتابت آیات ملحوظ می باشد، کاتب قرآن هنگامیکه آیات را بر ورقه می نویسند، پس بدون شک او حروف کلمه را جمع می نماید، و کلمات یک جمله را بعضی به سوی بعضی دیگر جمع می نماید، و با قلم آن را بر سطر جمع می نماید.

    پس کتابت جمع حسی برای حروف و کلمات قرآنی بر سطور است.

    پاک و منزه است خداوند حکیمی که این دو اسم را برای کلام پاکش برگزید.



  • نظرات() 
  • انواع خزندگان در قرآن

    انواع خزندگان در قرآن

    یک خزنده با دو اسم در قرآن نام برده شدند، که آنها عبارتند از:

    1- مار (الحیة)

    این خزنده به این اسم فقط یک بار درقصۀ موسی (علیه السلام) در سورۀ طه ذکر شده است.

    در سورۀ طه آمده است: (فَأَلْقَاهَا فَإِذَا هِیَ حَیَّةٌ تَسْعَى)[1] {طه: 20}.

    2- اژدها (الثعبان)

    دو بار این لفظ در قرآن کریم تکرار شده است، هر دو بار در داستان عصای موسی آمده است، یک بار در سورۀ اعراف، و بار دیگر در سورۀ شعراء.

    در سورۀ اعراف، آیۀ 107: (فَأَلْقَى عَصَاهُ فَإِذَا هِیَ ثُعْبَانٌ مُبِینٌ)[2].

    در سورۀ شعراء، آیۀ 32: (فَأَلْقَى عَصَاهُ فَإِذَا هِیَ ثُعْبَانٌ مُبِینٌ).

    فرق بین مار (الحیة) و اژدها (الثعبان) در این است، که در تعبیر قرآنی مقصود از الحیة مار کوچک و ثعبان اژدهای بزرگ می باشد.



  • نظرات() 
  • حشرات نام برده شده در قرآن كریم

    حشرات نام برده شده در قرآن

    1- موریانه (دابة الارض)

    نام این حشره یک بار در قرآن، و آن هم در سورۀ سبأ  ذکر شده است.

    خداوند سبحان می فرماید: ( فَلَمَّا قَضَیْنَا عَلَیْهِ الْمَوْتَ مَا دَلَّهُمْ عَلَى مَوْتِهِ إِلَّا دَابَّةُ الْأَرْضِ تَأْكُلُ مِنْسَأَتَهُ فَلَمَّا خَرَّ تَبَیَّنَتِ الْجِنُّ أَنْ لَوْ كَانُوا یَعْلَمُونَ الْغَیْبَ مَا لَبِثُوا فِی الْعَذَابِ الْمُهِینِ )[1]{سبأ : 14}.


    ادامه مطلب


  • نظرات() 
  • حفظ قرآن کریم

    آیا حفظ نمودن قرآنکریم فرض است؟

    الحمدلله،

    حفظ قرآن كریم فرض كفایی است و بر تمام افراد امت اسلامی‌فرض نیست كه آن را از حفظ كنند. حفظ قرآن افضل قربات و نیكوترین ارزش است، به شرط آن كه حفظ كننده بر آن عمل كرده، حدود و احكام آن را، اجرا كند.

     

    و بالله التوفیق، و صلی الله علی نبینا محمد و آله و صحبه و سلم

    فتاوای انجمن دایمی مباحث علمی و افتا(12/90)



  • نظرات() 
  • قرآن در باره آسمان و زمین

    چرا قرآن می فرماید آسمان را گرفته ایم تا بر سرتان فرو نریزد آیا آسمان یک حجم است که مانند سقف بر سر ما قرار گرفته یا فضایست که زمین در آن قرار دارد؟

    چند روزیست برخی تناقضات ذهنم را به شدت مشغول کرده و آن اینکه چرا قرآن در جایی میفرماید زمین را آفریدیم بعد آسمانها را و در جایی دیگر میفرماید آسمانها را آفریدیم بعد زمین را - چرا میفرماید آسمان را گرفته ایم تا بر سرتان فرو نریزد آیا آسمان یک حجم است که مانند سقف بر سر ما قرار گرفته یا فضایست که زمین در آن قرار دارد - چرا در دو جا میفرماید (الرحمن 39 و قصص 78) در روز قیامت از کسی سوال نمیشود؟ - چرا میفرماید ذوالقرنین رفت تا به محل غروب خورشید رسید و خورشید را دید که در باتلاقی غروب کرد؟ - چرا میفرماید او صدای مورچه ها را می شنید در حالیکه مورچه ارگانیسم صوتی ندارد و با بجا گذاشتن مواد شیمیایی با هم ارتباط برقرار میکنند - چرا در جاهایی زمان خلقت آسمانها را شش روز ذکر فرموده اما در جاهای دیگر دوبار عدد 2 و یکبار عدد 4 را ذکر فرموده که جمعشان میشود هشت نه شش؟و بسیاری موارد از این قبیل که حتی بازگو کردنشان برای تلخ است برای من که بارها بخاطر عقیده ام مورد تهدید ، سوء قصد و آزار روافض ، صوفیان ، زرتشتیان و کمونیست ها قرار گرفته ام باور اینکه عقیده و دینم باطل است و مدتها یهوده تلاش کرده ام واقعا تلخ و دردناک است من واقعا به کمک و دعای خیرتان نیازمندم.



    ادامه مطلب


  • نظرات() 
  • چرا قرآن به زبان عربی است؟

    الحمدلله،

    بدون شک قرآن یک معجزه ای الهی است و اعجاز قرآن فقط منحصر به اعجاز علمی آن نیست. یکی از اعجاز قرآن بلاغت و حسن‌ صنعت‌ ادبی‌ و ساختار معجز بیانی و حسن‌ نظم‌ و ترتیب‌، استحكام‌ الفاظ و استواری‌ و بلندمرتبگی‌ معانی آن است و همین بلاغت بی نظیر قرآن است که خداوند تمامی انسانها را به تحدی می کشاند و از منکرین می خواهد؛ اگر می توانید سوره یا آیه ای از قرآن بیاورید که از این ساختار بلاغی و ادبی برخور دار باشد.


    ادامه مطلب


  • نظرات() 




  • Jawad Ahmadi


    آخرین پست ها


    آمار وبلاگ

    • کل بازدید :
    • بازدید امروز :
    • بازدید دیروز :
    • بازدید این ماه :
    • بازدید ماه قبل :
    • تعداد نویسندگان :
    • تعداد کل پست ها :
    • آخرین بازدید :
    • آخرین بروز رسانی :